شورای راهبردی پردیس صنایع خلاق مشهد تشکیل شد تجلیل از برگزیدگان برنامه «بچه مرشد» | برنامه‌ای برای کودک و نوجوان با ترویج آموزه‌های اخلاقی شاهنامه نگاهی به آثار سینمایی با موضوع امام رضا (ع) اهدای شیر طلای افتخاری ونیز ۲۰۲۴ به سیگورنی ویور مروری بر فروش فیلم‌های سینمایی خراسان‌رضوی در هفته‌ای که گذشت (۹ تیر ۱۴۰۳) آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته‌ای که گذشت (۹ تیر ۱۴۰۳) حکایت وزیر اعظم و اکرم و اختر پس از آواز قو | مروری بر کارنامه هنری پیمان معادی هدایت هاشمی و حسین رفیعی با سریال «فراری» به شبکه یک می آیند + زمان پخش راه‌هایی به سوی خوشبختی | از تازه‌ترین عناوین نشر در روز‌های گذشته چه خبر؟ محسن تنابنده و پیمان قاسم‌خانی با «سن‌پطرزبورگ۲» در راه سینما «تگزاس ۳» همچنان صدرنشین | آمار فروش سینمای ایران در هفته گذشته (۹ تیر ۱۴۰۳) برادران، فیلم «مادران جوان» را می‌سازند صفحه نخست روزنامه‌های کشور - شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ جزئیات محکومیت دومینیک بوتونا، مدیر سینمایی فرانسه هومن برق نورد و امین زندگانی در سریال «طوبی» (محرم ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

نقد‌هایی که وارد نیست!

  • کد خبر: ۱۴۲۰۷۵
  • ۰۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
نقد‌هایی که وارد نیست!
جمال یزدانی - فعال فرهنگی

اگر بخواهیم اتفاقات اخیر را بررسی و تحلیل کنیم، فضای مجازی در به وجودآمدن اتفاقات اخیر اعم از توصیف و روایت پدیده، همراه کردن توده‌ها و… نقش پررنگی داشته است؛ بنابراین فضای مجازی ضمن اینکه یک فناوری و ابزار و جنبه رسانه‌ای است، توانست در یک فرایند ذهن و فکر مردم جامعه را تحت تأثیر قرار دهد.

موضوعی که شاید باعث شد برخی کم کاری‌های فرهنگی به چشم بباید و البته توقعات بیش از حد از برخی حوزه‌ها ایجاد شود.
اما اصولا تحلیل و ارزیابی زمانی ارزشمند و باعث رشد خواهد بود که مبتنی بر واقعیت‌های موجود و منصفانه باشد.

در فضای التهابات اخیر، برخی معتقد بودند که جریان اصیل، فضا را در آن کاملا باخته است. یا سؤال برخی این بود که نهاد‌های فرهنگی تا حالا چه کرده اند؟ اما در واقع این طور نیست.

ما باید ببینیم در چه زمینه و فضایی درباره کار فرهنگی حرف می‌زنیم. در واقع بدون مبنا نقد کردن فضایی که در آن کار فرهنگی صورت می‌گیرد، رهزن است و فضا را به قهقرا خواهد برد.

اصولا فضای مجازی هم برای جامعه و هم برای مردم، پدیده‌ای نوظهور است. در این فضای جدید جامعه تا به یک نقطه تعادلی برسد، ممکن است دچار بحران‌هایی شود.
مردم هم با پدیده‌ای جدید روبه رو هستند که به جد خیلی از مسائل مهم از جمله هویت و تاریخ آن‌ها را به چالش کشیده است.

از طرفی یک وجه جدید این پدیده نوظهور این است که به شدت انسان‌ها را کنشگر و خلاق بار می‌آورد و فرد حس می‌کند می‌تواند دنیا را تحت تأثیر قرار دهد.

حتی شاهدیم که کشور‌های صاحب این فناوری نیز در شرایطی اینترنت را فیلتر کرده یا شخص خاصی را از حضور در آن منع می‌کنند؛ بنابراین در این فضا نظام حاکم هنوز نتوانسته است به آن فرم مد نظرش برسد. تا ما به قواعد اسم بازی مسلط بشویم و نقطه تمایز و ثقل خودمان را در این فضا پیدا کنیم، زمان بر و هزینه بر خواهد بود.

از یک نگاه دیگر نباید فراموش کنیم کشور ما به صورت مستقل و مبتنی بر نگاه خود در اتمسفر جهانی در حال حرکت است، ناگهان در چنین شرایطی بیاییم نقد درون گفتمانی کنیم که ما چه شده ایم و قص علی هذا...

این نگاه، انگیزه ما را خواهد کشت و مخاطب را مأیوس خواهد کرد و مانع از فهم داشته هایمان خواهد شد.

در تحلیل‌ها باید به این امر توجه شود؛ در غیر این صورت ضربه خواهیم خورد.

به هرحال طیف جدیدی که در شرایط کنونی در این مسیر در حال حرکت است، باید بتواند با اعتماد به نفس و عدم محافظه کاری، سریع‌تر بر قواعد فضای جدید تسلط و تمرکز پیدا بکند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->